18 Şubat 2016 Perşembe

Rothenburg ob der Tauber
Erlangen ve Bamberg

3. yazıyı Noel Pazarlarını gezdiğimiz Almanya'nın bir kaç şehrini yazacağım. Bloğumuza Almanya ile başladık ama böyle devam etmeyecek merak etmeyin:)

Nürnberg 1050 yıllarına ait 3.Henrich belgelerinde taşlık dağ olarak geçiyor.1470-1530 arasında Prag ve Köln ile birlikte Kutsal Roma'nın 3 kentinden biriymiş. 1835 yılında Almanya'da sivil ulaşımda kullanılan ilk demiryolu hattı Nürnberg-Fürth arasında yapılmış. Ayrıca 2.Dünya Savaşından sonra Naziler Nürnberg mahkemelerinde yargılandılar. Bizde bu tarihi şehri görmek için gidelim dedik.

Yıllar evvel ailemle beraber gittiğim Nürnberg'e bu sefer iki anne iki oğul olarak gittik. Şehirler arası seyahat edeceğimiz için Merkez tren istasyonuna yürüme mesafesi otel (Holiday Inn Express) tercih ettik. Zaten şehir içine de yürüme mesafesi olduğundan gezmek pek kolay oluyor.

Nürnberger Christkind
Her şehirde noel pazarlarının kendine ait bir ismi vardır. Nürnberg'deki Christkindlesmarkt. Nürnberg'de doğmuş büyümüş ve Nürnbergli olma koşulu aradıkları bir kızı özel elemelerden geçirip birkaç yıl için Christkind seçerler. Pazarın açılışını meydandaki  Frauenkirche kilisesinin balkonundan halka seslenerek yapar ve pazar törenle açılmış olur. Bunu kaçırdık ama son günümüzde tren istasyonundaki noel şarkılı kapanışa yetişip Christkind'i gördük. Yıllardır bu gelenek böyle devam ediyor, dini içeriğini bilmiyorum. Frauenkirche kilisesinin balkonu sonra halka açılıyor isteyen çıkıyor meydana tepeden bakabiliyor, giriş ücretsiz. Tabi biz de kusur kalmadık ve pazara tepeden bakmak için çıktık. Kilisede ayrıca bugüne kadar Christkind görevini yapmış olanların fotoğrafları da var.
Şimdiye kadar gezdiğim en kalabalık Noel pazarıydı. Şehir çok canlı ve hareketli. Pazar meydanında köşede Blockhouse'dan akşam için

rezervasyon yaptırdık. Blockhouse'lar Berlin başta olmak üzere birçok Almanya'nın şehirlerinde var ve mutlaka uğrayıp bir macar gulaş içilip nefis kırmızı etlerin tadına bakılmalı.

Pazarın gecesini gündüzünü gördükten sonra ertesi gün şehri keşfetmek için  Kutsal Roma imparatorluğunun simgesi Kaiserburg kalesini ve şehri tepeden görüp fotoğraflamak için Sinnvelturm kulesine çıktık. İnsan kendini Ortaçağ'da zannediyor. Ardından Albrecht Dürer'in evini ve meşhur tavşan heykelini görmeye gittik. (1428-1528) Almanların ünlü ressamının evi. Bir güne çok fazla şey sığdırıp buraları da yürüyerek keşfedince akşamları yattığı yeri insan bilemiyor haliyle:) Kaleye çıkmak için yolumuzun üstündeki Weissgerbergasse'nin de olduğu sokakdan geçtik. Evler inanılmaz güzel.

Weissgerbergasse
Weissgerbergasse'den eski posta arabası ile geçmek mümkün. Yazının sonunda fotoğrafını da paylaşacağım. 2.Dünya Savaşından sonra yargılanan Nazilerin belge ve dökümanlarının olduğu müzeyi görmeden olmaz elbet. Bu müze inşaatında çok olay olan ve itiraz edilen inşaatı tamamlanamayan Kongreshalle'nin yanındaki bina.

Kongreshalle

Nürnberg şehir merkezine girerken hemen solda Handwerkerhof görülecek yerler arasında. Küçük şirin el yapımı eşyaların satıldığı dükkanlar var. Noel zamanı sosis yiyip, glühwein içebileceğiniz yerler de mevcut. Nürnberg'den Rothenburg ob der Tauber'e geçmeden önce Lebkuchen yemeden dönmemenizi öneririm. Lebkuchen'in tek adresi Schmidt. Özellikle şu kocaman Elise Lebkuchen'lerden bol bol yiyin, süper oluyor:) Vakti olanlar Lebkuchen'in yapıldığı Schmidt fabrikasını gezebilir, nasıl yapıldığını öğrenebilir. Bu sefer olmadı ama bir dahakine mutlaka gideceğim.

Rothenburg ob der Tauber

Romantik yolun parçası olan ve yaz kış turist akınına uğrayan Rothenburg'u çok merak ediyordum. Trenle günübirlik gidilebilecek bir mesafede olunca bu fırsatı kaçırmadık tabii. Şehri gezmeye Noel pazarından başladık. Yapılacakları gitmeden listelediğimiz ve şehir de küçük olduğu için tamamlamak pek zor olmadı. En merak ettiğim yerlerden biri, yaz kış yılbaşı süslerinin satıldığı Käthe Wohlfahrt. İçerde birde müzeleri var. Fiyatlar çok yüksek ama her bir parça görülmeye değer. Çoğu el yapımı. Çıktıktan sonra ayak üstü bir şeyler atıştırıp kale duvarlarını ve ara sokakları dolaştık. Gidince Schneeball (kartopu) yemeden dönmeyin dedikleri, her pastahane vitrinini süsleyen kar toplarının tadına bakmak için güzel bir cafeye girdik. Lezzet diye bir şey yok, yerken paramparça oluyor, tam bir hayal kırıklığı, görüntü on numara tat sıfır, yemeden dönün bence:)

Rothenburg o d Tauber

Bamberg
Nürnberg'e yakın, şirin evleri olan, nehir üzerinde küçük ama üniversitesi de olan bir şehir Bamberg.
Amerikan ordusunun bakmakla yükümlü olduğu 4100'den fazla olmak üzere 7000 yabancı uyruklu insana ev sahipliği yaptığını öğrendik. 1993'den bu yana da Unesco'nun koruması altında. 2. Dünya Savaşından bombalanmayan ender şehirlerden biri aynı zamanda. Ancak Noel pazarı ve şehir merkezini gezebildik.

Erlangen

Nürnberg'e trenle 20 dakika uzaklıktaki Bayern bölgesinin önemli üniversite şehirlerinden biri. Siemens'in fabrikası Erlangen'de. Almanya'nın en çok bisiklet kullanılan ikinci şehri olduğu söyleniyor. Noel Pazarını gezip bir şeyler atıştırıp çepeçevre parkın etrafını saran üniversite binalarının etrafında dolandık. Kampüs şeklinde olmadığından yurtlar, kütüphaneler, tıp fakültesi ve bölümlerini görmek mümkün. Parka yakın şirin bir restaurant bulduk ve öğle yemeğimizi yiyip uçağı kaçırmamak için Nürnberg'deki otele döndük. Havaalanı çok yakın olduğundan taksiyle havaalanına gittik. Tabi Noelin bittiği 24'ünde dönüşümüz olduğundan havaalanında bizden başka kimse yoktu, duty free'ler bile kapalıydı. Sanırım arkamızdan ışıkları da kapatıp gittiler :))